social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اطلاعیه و فراخوان

بيشتر

پنجشنبه1401/9/10

07:45:3

42

خودرو – فیلترهای روغن موتور – ویژگیها و روشهای آزمون


فیلتر روغن چیست و چرا به آن نیاز داریم؟
در مسیر ورودی روغن به موتور، فیلتر روغن قرار می گیرد تا آلودگی‌های ناشی از عملکرد زیاد موتور مانند: براده های فلزات ناشی از سایش قطعات روی یکدیگر، دوده ناشی از احتراق، گرد و غبار و سایر آلاینده‌ها را که به تدریج می توانند مسیر حرکت روغن را مسدود نموده و آسیب زیانباری را به موتور وارد سازند، از روغن موتور جذب کرده و روغن را تصفیه می کند تا روغن ورودی عاری از هرگونه مواد نا‌خالصی باشد. این وسیله علاوه بر تصفیه روغن، موجب کارایی مناسب روغن. در شرایطی مانند استارت اولیه در هوای سرد، فشارهای زیاد ناشی از رفت و آمدهای پی درپی و حرارت بالای موتور در زمان کارکرد طولانی و سرعت های بالا شده و با انتقال حرارت موجب خنک شدن موتور می‌شود.

ویژگی های فیلتر روغن موتور خوب
یک فیلتر روغن مرغوب دارای مشخصات و قابلیت هایی مانند: عدم مقاومت در برابر ورود روغن، جداسازی مطلوب ذرات از روغن، قدرت جذب بیشتر آلودگی‌ها، مقاومت در برابر پارگی، محفظه کار آمد با قابلیت تحمل فشار بالا، آب بندی مناسب و همچنین دارای سوپاپ اطمینان است. در ساخت انواع فیلترهای مرغوب، ‌علاوه بر استفاده از کاغذهای مناسب به موارد دیگر ‌از جمله عدم وجود نشتی در مدیا فیلتر، ‌قرارگیری (جانمایی) صحیح فیلتر در پوسته، ‌انتخاب نوع آلیاژ محفظه و پوشش مطلوب رنگی اشاره نمود.
           
زمان تعویض فیلتر روغن موتور
فیلتر روغن در کنار روغن موتور نقشی حیاتی در عملکرد و سلامتی خودروی شما دارند. بنابراین بهتر است در سرویس های دوره ای با توجه به نوع خودرو و توصیه های شرکت سازنده نسبت به تعویض آن اقدام کنید تا مطمئن شوید خودروی شما از آسیب به دور خواهد ماند.

مضررات عدم تعویض به موقع فیلتر روغن موتور
فیلتر روغن شاید مصرفی‌ترین قطعه خودرو باشد که به ‌دلیل تماس با مواد بسیار آلوده‌تری همچون قطعات فلزی روغن، باید هرچه زودتر تعویض شود. در نظر داشته باشید که اگر فیلتر روغن هنگام تعویض روغن موتور تعویض نشود، فیلتر ناخالصی‌های روغن اول را می‌گیرد و دیگر نمی‌تواند روغن را تصفیه کند. از سوی دیگر باید توجه داشت کاغذی که وظیفه فیلتراسیون را بر عهده می‌گیرد، دارای منافذی است که از عبور ناخالصی‌ها و مواد اضافی جلوگیری می‌کند و منافذ فیلتری که هنگام تعویض روغن قرار است دوباره استفاده شود، دیگر نمی‌تواند به مقدار کافی، روغن را از خود عبور دهد. از این رو فشار پشت فیلتر افزایش پیدا می‌کند و خود به ‌خود سوپاپ اطمینان باز می‌شود. در واقع روغن دوم بدون فیلتر، راهی پمپ روغن می‌شود و در طول حیات خود، عموما مسیر فیلتراسیون را دور می‌زند.

استاندارد ملی 2525 ویژگیها و روشهای آزمون فیلترهای روغن موتور خودرو را ارائه میکند. این استاندارد برای تعیین کیفیت و تشخیص تقلبات با همکاری  و اجماع نظر کارشناسان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تدوین شده برای استفاده عموم در پورتال سازمان ملی استاندارد ایران به آدرس زیر قرار گرفته است:
http://standard.isiri.gov.ir